Om mig

Velkommen til min blog, hvor jeg vil bringe relevante emner, egne tanker og reflektioner omkring emner der gør indtryk på mig, gode oplevelser, ideer og indlæg som jeg gribes af og som optager mig.

fredag den 9. august 2013

Medie dækning og anorektiske billeder på Instagram

Overdrivelse fremmer forståelsen?


Der har i årevis eksisteret Pro Ana, Pro Mia og sider om cutting netværk.
Mange vil kalde dem afskyelig andre vil elske dem.
Der er subkulturer der oplever, at blive set mødt og hørt i disse netværk, som oplever at spiseforstyrrelse er langt mere end en sygdom, men snarer en livsstil, som desværre kan medføre døden. Meninger og holdninger til disse sider er delte om ind i mellem blæses det op til forargelse hos raske og behandler.

Nu har medierne fået øjne op for endnu et fænomen blandt mennesker med spiseforstyrrelse nemlig billede deling på instagram. Det er alle aldre der bruger denne for nogen sygelige billede deling for andre et afhængig og tiltrækkende subkultur, en livsstil.
  Jeg synes det er godt at der kommer fokus på området og at der kommer en debat om emnet og om hvad der mangels i vores system som skaber dette sygelige behov for at dele billeder og leve i disse subkulturer.

Nu er det så kæden knækker for mig ved at stort set samtlige medier skriver om dette emne startet af Politikken d. 3.8. og straks bruger de øvrige medier som EB og BT ikke 1 billede af skelet tynde piger men 7-10 billeder. Det fatter jeg simpel hen ikke.
Jeg fatter ikke at de synes det er forfærdelig at Instagram tillader denne sygelige billede deling samtidig med at de selv vælger SÅ mange billeder. Det får mig til at tro at det er fordi de mest af alt ønsker at sælge masse af blade til disse piger og samtidig sælge til raske som så kan forarges over hvad der foregår i det skjulte eller hvad?

Giv mig ET GODT SVAR på hvorfor det er nødvendig med overdrivelse, at vise alle disse billeder når alle der ved noget om emnet påpeger hvor afhængigheds skadende det er og hvor meget det trigger de som er i på vej ud og de som er særlige sårbare i forhold til at udvikle spiseforstyrrelse.

Hvordan oplever du de mange billeder og mediernes behov for på det nærmest at vise mest mulig på kortest mulig tid?



3 kommentarer:

  1. Hej Kirsten :-)
    Er lige blevet tilknyttet din blog, og glæder mig rigtig meget til at læse alle indlæggene.
    Var til foredrag med dig i forbindelse med helsemesse i Aalborg i foråret. Det var et meget meget inspirerende foredrag, som virkede så ægte og ærligt. Købte din bog som er barsk, men også smuk, og næste den på 4 dage;-)
    Du er med til at udsprede håb, tro og mod. Tak for det.

    SvarSlet
  2. Hej Malene.
    Tak for følgeskabet, håber du får noget med dig på din vej i følgeskabet :-)
    Rigtig dejlig weekend til dig
    kh Kirsten

    SvarSlet
  3. Det er jeg helt sikker på jeg gør :-)

    SvarSlet