Om mig

Velkommen til min blog, hvor jeg vil bringe relevante emner, egne tanker og reflektioner omkring emner der gør indtryk på mig, gode oplevelser, ideer og indlæg som jeg gribes af og som optager mig.

onsdag den 19. december 2012

Kan det være en sund og normal reaktion?

Når man har været syg i mange år, kan en dårlig dag, et mindre værds øjeblik, en vrede, en særlig sårbar situation, en oplevelse af tomhed og elendighed, en oplevelse af en rigtig øv dag og at jeg bære alles øv ting i min rygsæk, jeg bliver på en måde og sætter mig selv i en situation så oplevelsen bliver, at jeg er min egen skraldespand og ord som det er fordi at = spiseforstyrrelse ..selvskade .. diagnoser ..

Er det fordi jeg har været syg? Fået en diagnose fx spiseforstyrrelse?
Måske kan jeg godt spise og på den baggrund virke rask, men der er så meget andet end bare at spise og hvad er en normal vægt. Eller en situation der er svær at udholde som medvirker til at jeg lukker verden ude og mig selv inde eller på anden måde har en handling der måske ikke lige er normen. Eller retter måske er det unormale mere normal end den smalle sti af normalitet?

Jeg har oplevet, at det nogen gange har lettet situationen at stille mig selv spørgsmålet ”Kan man have det sådan uden en diagnose? Eller kan den her situation også opstå hos andre såkaldte normale?

Jeg husker engang jeg gik helt i sort over en tilbagemelding på en opgave, den var tilfredsstillende, men et enkelt afsnit var tæt på at være under middel det blev = inde i mit hoved til at jeg var uduelig, dumpet, kasseret, jeg måtte finde noget at kontrollere noget at være god til og med et pennestrøg følte jeg mig fanget i spiseforstyrrelsens og selvskadens fange skab igen. Jeg blev ked af det og bange – skulle der virkelig ikke mere til at mit ellers raske og dejlige liv som på mange områder fungere, med en enkelt tilbagemelding på en opgave forvandlede alt?

Jeg snakkede med en læge for jeg blev bange og ked af det.. lægen var forstående og tog det helt rolig. Kirsten du er helt normal rolig nu. Hvis det var mig ville jeg ringe til veninderne og bede dem komme og drikke te og græde lidt. Hvis det var min mand ville har ringe til gutterne se noget fodbold og drikke nogle øl, fordi du har været fanget i spiseforstyrrelsen i så mange år bliver det din reference ramme, så når det er svært er det den redningskrans der viser sig du kender ikke andre i dit voksen liv, så lige nu reagere du faktisk sundt på en svær situation. Præcis som andre der ikke har været syge ville komme med en reaktion.

Det har givet stof til eftertanke mange gange og været en stor hjælp til at skille tingene ad.
Kender du til at det kan være svært at vide om en reaktion er syg eller sund og hvad er såkaldt normalt? Kender du til at omgivelserne også falder i og regere som om du er syg, fordi de har erfaret og lige glemmer at stille sig selv spørgsmålet  ”Kan det være en sund reaktion – på en almindelig situation? Delvis forklædt i spiseforstyrrelses eller selvskadens mode fordi du lige har glemt hvordan andre gør?

Måske kan du bruge spørgsmålene i dit liv til at opdage at rigtig mange mennesker har det præcist som dig ind i mellem og at du er tæt på og på vej til  eller er der, at være lige så rask som raske

Knus Kirsten 

2 kommentarer:

  1. TAK for en fantastisk indlæg, Kirsten.
    Jeg fik din blog anbefalet, fordi jeg selv er syg... Og det er jeg virkelig lykkelig for!

    SvarSlet
  2. Velkommen på Bloggen her - dejligt at kunne bidrage med noget du kan bruge der hvor du er i dit liv.
    De bedste ønsker for dig
    Knus Kirsten

    SvarSlet