Om mig

Velkommen til min blog, hvor jeg vil bringe relevante emner, egne tanker og reflektioner omkring emner der gør indtryk på mig, gode oplevelser, ideer og indlæg som jeg gribes af og som optager mig.

fredag den 5. november 2010

Adfærd en måde at kommunikere på?

Adfærd som kommunikation
Når eller hvis alt adfærd er kommunikation
- handler det for mig at se, ikke om at stoppe eller begrænse adfærden med magt eller kamp, det handler ikke om at vinde en krig.

Jeg tænker det handler om, at forsøge at forstå kommunikationen i adfærden, ved dels at forsøge at kigge ind bag ved adfærden og tage de briller på der hedder nysgerrighed, nærværende oprigtig interesse.
Hvad mon adfærden betyder i ord? Hvad mon adfærden er reaktion på? Hvad er det for følelser og kropsfornemmelser der afsted kommer denne adfærd? Hvad kan andres ord have af betydning for adfærden? Jeg bliver bare så nysgerrig.. håber ander også gør..

Jeg tænker at vejen til oplevelsen af, at være værdifuld må være at hjælpe til og støtte op om at hjælpe med at du finder værdien i dit liv, det du har brug for, for at vokse og mestre lige netop dit liv. At fjerne noget vil ofte skabe angst som kan medføre magtkampe og krige i panik efter at have noget at holde fast i, en slags redningskrans.

Jeg kender det fra mig selv og min vej ud, da nogen begyndte at interessere sig for Kirsten, voksede mit vær og jeg blev selv nysgerrig på livet. Jo mere nysgerrig jeg blev på livet jo mere mit vær voksede jo mere mod havde jeg på at rumme alle følelser også de svære.
Kender du selv til lignende oplevelser som du kan have lyst og mod på at dele, så kom endelig frem med din oplevelse.

Knus og god weekend til jer alle.
Kirsten

3 kommentarer:

  1. Kære Kirsten,

    Det er også noget, jeg er enormt nysgerrig på. Jeg læste for noget tid siden en vildt spændende bog om præcis det - den hedder "Hvad er krop" og er skrevet af en norsk fysioterapeut der hedder Gunn Engelsrud. Hos mig satte den i hvert fald både nye tanker og erkendelse i gang - og bekræftede noget af det, jeg havde på fornemmelsen. Den kan anbefales.

    rigtig god weekend,
    knus
    lene

    SvarSlet
  2. Kære Lene.
    Den vil jeg da lige kigge nærmere på.
    Tak for tippet :-)
    Også god weekend til dig.
    Knus Kirsten

    SvarSlet
  3. Jeg oplever efter mange år med tilbagetrukkenhed og modstand mod kommunikation, at den åbenhed der blev skabt med krakket og dermed angsten for at have noget med nogen at gøre, nu er begyndt at blive til følelser og tanker omkring hvorfor det er / var så svært. Noget bliver afklaret og dermed nemmere at forholde sig til. Gamle følelser spænder ben for hvad jeg nu kunne tænke mig socialt og angsten melder sig.Når jeg trods angst gennemfører, bliver jeg vældig glad, for det var jo ikke så slemt og jeg står tilbage med mange fine oplevelser. Men det har taget 10 års hårdt arbejde hos psykolog at lære bl.a at jeg ikke skal være perfekt men er en ganske almindelig pige.
    Ps Tak for bogen. Den vækker mange genklange som jeg havde glemt at jeg osse havde.Det er rystende læsning, men den er skrevet med så megen overskud og håb i baglommen - at den giver masser af " jeg vil osse ha`et godt liv" følelser og tanker.Tak for det!!!
    Mange hilsner Janne

    SvarSlet